- Forsiden
- Kontaktlærer
Kontaktlærer
Kontaktlærers rolle:
- Sørge for et godt skole-hjem-samarbeid og legge til rette for foreldre/foresattes medvirkning
- Gjennomføre foreldremøte ved oppstart av skoleåret
- Invitere foreldre og eleven til minst to planlagte samtaler i året. Tema på samtalen bør være elevens arbeid og kompetanse i fag, samt utvikling i lys av generell del og prinsipper for opplæringen. I en slik samtale er det også viktig at kontaktlæreren legger vekt på grunnlaget for et godt foreldresamarbeid. Varsle foreldre om fravær, og om fare for manglende grunnlag for vurdering
- Informere eleven og foreldre om deres rettigheter og plikter
- Gi elevene mulighet til å delta i beslutninger som gjelder egen og gruppens læring
- Involvere elevene i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen
- Legge til rette for diskusjoner rundt saker som behandles i skolens elevråd
Foreldresamarbeid
Lærere er gjennom formålsparagrafen i opplæringsloven (§1-1) forpliktet til samarbeid: Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.
Foreldresamarbeid er også nedfelt i forskrift til opplæringsloven kapittel 20. Skolen skal i starten av hvert skoleår holde et foreldremøte der foreldre informeres blant annet om innholdet i opplæringen. Mange skoler holder først et samlet foreldremøte for alle foreldre, for deretter å avholde møte for foreldre i en og samme gruppe/klasse eller trinn.
Foreldre har også rett på en planlagt og strukturert samtale med kontaktlæreren minst to ganger i året, om hvordan eleven arbeider daglig, og om elevens kompetanse i fag. I tillegg skal kontaktlærer samtale med foreldre om utviklingen til eleven i lys av formålsparagrafen i opplæringsloven, generell del og prinsipper for opplæringen. Forskrift § 20-3 beskriver disse samtalene nærmere.
«Skolen bør ikke snakke opp elevrådet og elevrådsarbeid, for deretter ikke å høre på dem.» - Elev
«Demokratisk medborgerskap er noe som læres, gjennom fagene og i samvær med andre. Skolen blir regnet som den mest egnede institusjonen for denne typen læring og erfaringer» - Janicke Heldal Stray, forsker
«For å praktisere demokrati, så må elevene vite hva demokrati er og hvilke valgmuligheter de har. Demokrati er ikke å velge hva man vil når man vil.» - Rektor
Hvem er du?
-
Elev
Å kunne få være med å påvirke skolehverdagen sin vil for veldig mange utgjøre en stor forskjell. Men hvordan deltar man? Her kan du lese mer om nettopp dette! -
Elevrådsrepresentant
Om du er ekstra engasjert og lyst å være med på å påvirke din skolehverdag, burde du stille som Elevkontakt og bli Elevrådsrepresentant! I Elevrådet får du være med å forme din og dine klassekameraters skolehverdag, slik at deres stemme blir hørt. -
Foreldre
Dette er foreldre-kategorien -
Elevrådskontakt
Elevrådskontakten har en viktig rolle for å sikre at elevmedvirkning blir gjennomført i praksis. Elevrådskontakten skal være en veileder og mentor for elevrådet, i tillegg til å være kontaktperson mellom administrasjonen og elevrådet. -
Kontaktlærer
Nyttig å vite for kontaktlærere! -
Rektor
Tips for rektorer i grunnskolen og videregående.